Voor homepage

3 dagen zon, zee, zand & een flinke portie live muziek!

Voor velen was het van 16 tot en met 18 juni volop genieten van zon, zee, zand en een flinke portie live muziek! Blik terug op Festival Classique 2023 met onze aftermovie, gemaakt door Bas van Wersch.

📅 Voor in je agenda: Festival Classique 2024, 13 t/m 16 juni.

Nieuws

Deel jouw bezoekersbeleving

Publieksenquête

Hoe heb je Festival Classique ervaren? Wij vernemen het graag zodat we de bezoekersbeleving kunnen verbeteren. Het invullen van de vragenlijst is anoniem en het kost je circa 5 minuten. Als dank maak je kans op twee vrijkaarten voor Festival Classique 2024, van 13 t/m 16 juni aan het Strand van Scheveningen. Dank voor je bezoek aan Festival Classique 2023 en graag tot volgend jaar!

Hoe ben je bekend geraakt met Festival Classique 2024?
Je kunt meerdere opties aanvinken.
Wat vind je van de hoeveelheid informatievoorziening? (nieuwsbrieven, socials, flyers, poster etc.)
Vind je het campagnebeeld (zie de afbeelding link bovenaan de pagina) passend bij Festival Classique?
De aanschaf van (e-)tickets verliep
Tickets voor betaalde concerten binnen Festival Classique vind ik
Hoeveel edities van Festival Classique bezocht je?
Hoeveel verschillende (betaalde en gratis toegankelijke) concerten/voorstellingen bezocht je?
Voer een nummer in van 1 tot 10.
(1 is zeer laag – 10 is zeer hoog)
Voer een nummer in van 1 tot 10.
(1 is zeer laag – 10 is zeer hoog)
Voer een nummer in van 1 tot 10.
(1 is zeer laag – 10 is zeer hoog)
Voer een nummer in van 1 tot 10.
(1 is zeer laag – 10 is zeer hoog)
Welke van onderstaande kernwaarden herken jij in Festival Classique?
Je kunt meerdere opties aanvinken.
Indien bezocht, vernemen we graag jouw waardering voor:
(1 is zeer laag – 10 is zeer hoog)
Voer een nummer in van 1 tot 10.
Voer een nummer in van 1 tot 10.
Voer een nummer in van 1 tot 10.
Voer een nummer in van 1 tot 10.
Voer een nummer in van 1 tot 10.
Voer een nummer in van 1 tot 10.
Voer een nummer in van 1 tot 10.
Voer een nummer in van 1 tot 10.
Voer een nummer in van 1 tot 10.
Voer een nummer in van 1 tot 10.
Voer een nummer in van 1 tot 10.

Hoe reisde je naar Festival Classique?
Je kunt meerdere opties aanvinken.

Nieuws

De stijgende zeespiegel van Kate Moore

Het ‘stijgende zeespiegelduet’ van Kate Moore is een driedelig altvioolconcert voor Emlyn Stam en het New European Ensemble. In de twintig minuten die de compositie duurt, verkent Moore de verschillende facetten van water: diepte, stroom en verzadiging. Het waterlandschap met zijn eigen getijdenbewegingen wordt verklankt door golfpatronen in micro- en macrostructuren. Vanuit het centrum van de muziek creëren zij een vloedgolf, die aan de oppervlakte onzichtbaar is, maar blijft groeien als een onstuitbare kracht – steeds intenser en krachtiger. Water en geluid lossen op in een turbulente maalstroom van brekend, kronkelend, golvend en glinsterend licht en vervormde reflecties. 

Over Kate Moore
Kate Moore werd geboren in Engeland maar groeide op in Australië. De kracht van de ongetemde natuur, het oerwoud, de plekken die voor de inheemse volkeren van religieuze betekenis zijn, hebben haar ontvankelijk gemaakt voor het mysterie en de grootsheid van het leven. In uiteenlopende composities gaf zij uiting aan haar bezorgdheid hoe de mens met de natuur omgaat. In bijvoorbeeld Days and Nature, eveneens voor het New European Ensemble geschreven, functioneert een grote, draaiende klankproducerende installatie als metafoor voor de enorme afvalberg die de moderne maatschappij achterlaat. In Space Junk, gecomponeerd voor het Asko|Schönberg Ensemble, richtte ze de aandacht op het afval dat rondjes om onze planeet draait, overblijfselen van tientallen jaren ruimtevaartprogramma’s. Haar vader, die natuurkundige is, verzamelt gegevens over de positie van dat afval. De verdeling van het ruimtepuin over het uitspansel vertaalde Moore in muziek.

John Luther Adams – There is No One Not Even the Wind
John Luther Adams houdt zich bezig met wat hij ‘een ecologie van muziek’ noemt. Zijn compositie There is No One Not Even the Wind neemt de luisteraar mee naar een desolaat landschap, niet zozeer fysiek als wel mentaal. De titel verwijst naar een dichtregel van Octavio Paz uit Piedra Nativa: ‘No hay nadie ni siquiera tú mismo.’ (‘Er is niemand, zelfs jij zelf niet.’) Adams: ‘Ik ga nog een stap verder, niet alleen ik ben er niet, maar ook de wind niet.’
De gewaarwording van intense verlatenheid overviel Adams in de Sonorawoestijn, een gebied op de grens van Zuid-Californië en Mexico, waarnaartoe hij is verhuisd na eerder jarenlang in het poolklimaat van Alaska te hebben gewoond. ‘Het gaat over ruimte en eenzaamheid, stilte en licht. Zoals in al mijn recente muziek zijn gelaagdheid en ruimtelijkheid de centrale elementen. De instrumenten staan verspreid opgesteld en er is sprake van zes gelijktijdige tempi.’ There is No One Not Even the Wind is een kamermuziekversie van het grootschalige Become Desert voor orkest en vijf koren. Adams heeft de bezetting van dit ‘immersieve’ werk teruggebracht tot elf instrumenten, en de lengte gehalveerd tot 22 minuten.

Nieuws

Cello, zang en electronica komen samen in een nieuw project

Muziek is ruimte maal tijd

Tijdens Festival Classique 2023 werken celliste Maya Fridman en electronica-specialist LudoWic (Thijs Lodewijk) voor het eerst samen. Ze gaan op zoek naar XILIIN, een plaats die je moet zien te ontdekken tijdens een muzikale reis. Een plaats waar het goed toeven is, of zoals Lodewijk het omschrijft: ‘tof’. Door de locatie, het Light Pavillion op het strand, zullen omgevingsgeluiden zoals de wind en de zee een grote rol gaan spelen in deze zoektocht.

Vóór Thijs Lodewijk LudoWic werd was hij basgitarist. Niet alleen student bij Codarts maar ook na zijn studie jaren lang als docent. Toch koos hij voor de elektronische muziek. ‘Daar heeft altijd mijn voorkeur gelegen, dat was uiteindelijk mijn eerste liefde en bovendien kan ik zo volledig autonoom werken’. Ik ben eigenlijk een purist’, zo vertelt hij. ‘Ik heb veel oud en origineel materiaal staan zoals de bekende mini-Moog en veel ander analoog spul. En ook, en die neem ik mee naar het festival, een Trautonium. Dit is één van de eerste synthesizers die werd gebouwd. We kennen nu nog wel de Theremin en de Ondes Martenot maar die waren succesvoller dan de Trautonium. Dat werd in 1929 uitgevonden door Friedrich Trautwein uit Berlijn en bedient zich, net als de Ondes Martenot, van een weerstandsdraad. Ik heb er zelfs twee: een grote en een kleine. De kleine gaat zeker mee naar ons concert’.

Eindexamenproject
Maya Friedman heeft als celliste vooral de aandacht getrokken met haar afstudeerproject aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze maakte een bewerking voor cello en piano van de complete opera L’ Ange de Feu van Sergei Prokofjeff.  De opgenomen cd werd goed onthaald, net als de serie concerten die daarna plaatsvond. Aansluitend concentreerde ze zich op de contemporaine klassieken zoals Alfred Schnittke, Arvo Pärt en Pēteris Vasks. ‘De componist Maxim Shalygin schreef een werk voor me voor cello én zang. Ik zing hierbij zelf terwijl ik op de cello speel. Heel erg moeilijk om uit te voeren maar omdat deze manier van muziek maken erg bij mij past, dicht bij me ligt, viel het toch wel mee om dit te spelen. Mijn teksten zijn veel in het Engels maar hebben geen traditionele structuur. Soms hele zinnen of anders flarden, woorden. Het gaat mij vooral om de sfeer die een zin of woord weergeeft. En de cello is niet direct een soloinstrument maar één van de vele geluiden die een compositie invullen. De stem is even belangrijk en soms belangrijker dan de cello’. En deze cello wordt soms ook met electronica van aanvullende klanken voorzien. ‘Metal en rock, dat vind ik ook leuk’.

En op dit punt vonden Fridman en LudoWic elkaar. ‘Het gaat om een common ground, een gelijke smaak. We zoeken naar een klankwereld waar het goed toeven is, die tof is. XILIIN. Dat is geen bestaand woord maar hebben we uitgevonden omdat dit woord deze plaats verklankt, de ontdekking aan het eind van de muzikale reis’. Thijs Lodewijk is daar helder over, zonder een spoor van onzekerheid. ‘Het zal de eerste keer zijn dat we samen op het podium plaatsnemen en samen muziek maken. Een primeur dus, we hebben wel samen gerepeteerd maar nog niet opgetreden.’ ‘Muziek is ruimte’, vult Fridman aan. ‘En tijd’, vindt Lodewijk. Zo wordt muziek dus ruimte maal tijd.

Duurzame gebouwen
Die ruimte is zelfs letterlijk te nemen. ‘De bouwstenen die ik gebruik om tot mijn klankpatronen te komen zijn data van gebouwen die ik eerst verzamel. Dat zijn Excel bestanden, letterlijk. CO2 waarden, luchtvochtigheid, de mensen die in deze gebouwen bewegen, alles zit in die data. Via een eigen programmaatje en een midi interface zet ik deze data om muzikale bouwstenen van waaruit ik verder kan. Juist duurzame gebouwen verwerk ik daarin. Je zult me maar op mijn blauwe ogen moeten geloven want controleren is niet mogelijk, dit is mijn eigen input. Zo ontstaat er – hoop ik – ook duurzame muziek’. ‘Wat ook belangrijk is, is dat we op het strand spelen, vlak bij de zee’, vult Maya Fridman aan. ‘De natuur is een grote inspiratie, dus alle geluiden van het strand zullen er ook toe doen. Eventueel zullen we er muzikaal op reageren.’ Volgens Lodewijk is het echter nu nog niet aan de orde om zeegeluiden ter plekke te samplen en weer toe te voegen of om installaties die Lodewijk ook maakt, op het podium toe te voegen. Eerst maar eens zien of XILIIN wordt gevonden.

Foto Maya Fridman door Brendon Heinst
Foto LudoWic door Rahi Rezvani

© mei 2023, Willem Jan Keizer

Nieuws

De merkwaardige ontwikkeling van Einaudi met Philip Glass als inspiratiebron

Van piep-knars-knor naar blockbuster-muziek

De Italiaanse componist Ludovico Einaudi (1955, Turijn) heeft een wat merkwaardige weg afgelegd als pianist-componist. Waar hij nu – en vooral na de Franse blockbuster film Intouchables uit 2012 – bekend is om zijn sterk vereenvoudigde muzikale idioom, waren zijn leermeesters bepaald níet in de richting van muzak te vinden. Eerst Azio Corghi en Luciano Berio waarvan hij assistent was begin jaren ’80 van de vorige eeuw en daarna de, net als Berio via de Darmstadter Sommerschule doorgebroken avant-gardist Karlheinz Stockhausen. In populair jargon componisten van piep-knars-knor muziek, gecompliceerde structuren in werken die óf redelijk kort van tijdsduur zijn, óf zeven dagen lang duren zoals Stockhausen’s muziek-theatrale cyclus Licht.

Tijdens een beurs die hij ontving voor het prestigieuze Tanglewood Festival in het Amerikaanse Lenox, niet al te ver bij Boston vandaan, maakte Einaudi voor het eerst kennis met de minimal music van componisten als Terry Riley, Philip Glass en Steve Reich. Dat gaf hem een eerste aanzet tot een sterke vereenvoudiging van zijn muziek. Aanvankelijk als solo-pianist maar niet veel later ook met duduk-speler Djavan Gasparyan en Ballak̩ Sisoko Рde meester van de Malinese harp, de kora Рtrad hij op tijdens het Festival au Desert in Mali in onder meer 2003. Ondanks de sterke vereenvoudiging was de samenwerking met deze meesters uit de etnografische hoek nog redelijk complex, met veel wisselende en kruisende ritmes. Inmiddels is die complexiteit helemaal verdwenen en wordt hem soms wel verweten muzikaal behang te produceren. In ieder geval heeft Luciano Berio hem duidelijk en meermaals laten weten het niet eens te zijn met deze ontwikkeling.

Recht uit het hart
Nu spelen pianiste Iris Hond en harpiste Lavinia Meijer werken uit dit idioom; Meijer van Philip Glass (onder meer Metamorphosis en The Hours met orkestbegeleiding) en van Einaudi (de voornaam wordt doorgaans weggelaten) Divernire waarbij ze wordt begeleid door Ciconia Consort onder leiding van Dick van Gasteren. Glass is één van de inspiratiebronnen van Einaudi. Iris Hond speelt Outremare, I Giorni en Experience van Einaudi; dat laatste gearrangeerd voor piano en orkest. ‘Mag dat eigenlijk zomaar, arrangeren? Ik vind dat maar lastig hoor, die auteursrechten’. Iris Hond vertelt over haar ervaring met Einaudi. ‘Hij hoorde mijn eigen werk op mijn debuut-cd.  Hij vond het wel goed maar ik gebruikte naar zijn idee veel te veel noten. Hij daagde me uit om met veel minder noten toch nog goede muziek te spelen. Hijzelf speelt vanuit zijn hart, muziek waar je blij van wordt. Er wordt nogal eens getwijfeld aan zijn muziek, ik heb dat ook gehad, maar het is toch oprechte muziek, recht vanuit het hart. Het wordt bovendien heerlijk spelen, in de buitenlucht op het strand met de zee vlakbij.’ Beiden spelen hiernaast ook nog eigen werken. ‘Eén ervan heb ik geschreven na een baaldag, in noten verwoord wat ik eigenlijk nodig had: een comfortabel en warm gevoel’, zo zegt Hond.

Filmmuziek
De muziek van Philip Glass (*1937) is doorgaans wat eenvoudiger van structuur – maar soms wel groter van formaat – dan van een Steve Reich. We kennen zijn Koyaanisqatsi – filmmuziek mét orgel – en Metamorphosis nu vooral als bewerking voor de Hollywood-blockbuster Interstellar, waar Hans Zimmer de muziek voor bij elkaar gapte. Luister en val van uw stoel: u kukelt zo de ruimtevaart in. Het hergebruik van Zimmer is altijd op het randje van bedenkelijk, ook voor wat betreft die lastige auteursrechten. Het is muziek die wonderwel past bij het spel van Lavinia Meijer. De harp is een prima drager van deze muziek, net als een piano. The Hours van Glass is al net zozeer filmmuziek als veel muziek van Einaudi. Vooral het gebruik ervan in Intouchables heeft Einaudi geen windeieren gelegd. Via zijn auteursrecht heeft hij flink kunnen verdienen aan het gebruik van zijn muziek, daar waar componeren financieel bepaald geen vetpot is. Ook Iris Hond zou zich graag meer willen gaan toeleggen op het schrijven van filmmuziek. ‘Veel van mijn eigen composities zijn van zichzelf al erg filmisch van aard. Bovendien is er meer dan alleen maar piano spelen en voor de piano schrijven. Ik heb geleerd van Einaudi dat minder noten meer oplevert. En ik ervaar dat mijn eigen werk zich goed leent voor films, dus waarom zou ik daar dan niet meer mee doen?’ Dat Meijer en Hond het podium delen is het idee geweest van het festival en niet van de musici maar ze zijn er wel happy mee, evenals met de setting, op het strand nabij de branding.

© juni 2023 – Willem Jan Keizer

Nieuws

Interview met Nicole Beutler, regisseur Strandopera

Amor vincit omnia: liefde overwint alles
Glucks baanbrekende Orphée et Eurydice verbouwd tot Strandopera

Als dirigent Rick Schoonbeek ergens bij betrokken raakt dan betekent dat bijna automatisch dat er sprake is van een community project. Zo dus ook bij de strandversie van Glucks opera Orphée et Eurydice. Naast professionele zangers, musici en dansers werd een projectkoor bij elkaar gezocht, uiteindelijk 110 man/vrouw sterk. Hoe zoiets in zijn werk gaat vertelt de regisseur, Nicole Beutler.

‘Omdat ik dans en literatuur heb gestudeerd, en op school ook Latijn en Grieks kreeg, probeer ik graag grenzen weg te halen. In dit geval grenzen tussen dansers, zangers en een koor. Met name het koor is een grote uitdaging, het moet bewegen op de muziek, meer dan ze gewend zijn. Bovendien zijn het amateurs. Weliswaar heeft zo’n negentig procent al eerder meegedaan aan een productie bij Festival Classique, maar toch blijft het een hele uitdaging om alles goed te krijgen. Ik heb daarbij veel steun aan dirigent Rick Schoonbeek. Hij is bij deze uitvoering mijn belangrijkste aanspreekpunt. Zo hoop ik tot een Gesamtkunstwerk te komen.

Strandopera
‘Ik heb nog niet eerder de regie gevoerd over zo’n lange productie dus het is best wel spannend. We hebben weinig repetitietijd. Normaliter heb ik een maand of twee à drie, nu slechts twee weken. Maar met Rick werkt het fantastisch. Hij brengt een fijne energie en toont lef. Dat brengt hij goed op de musici over, én hij werkt snel en goed. En de opmerkingen die we krijgen vanuit het koor passen we waar nodig direct toe. Het gaat mij toch vooral om de samenwerking waarmee we een productie instuderen en uitvoeren.’

‘Er is het nodige geschrapt om in totaal op zo’n 70 minuten uit te komen. Zo zit er in de derde akte een lange interactie tussen Orphée en Eurydice die we voor het grootste deel eruit hebben gehaald zonder dat het uiteindelijke verhaal geweld wordt aangedaan. Maar hoe dan ook, de muziek staat voorop. Het is zo een echte kooropera geworden. Rick heeft dit al eens als een ingekorte concertversie uitgevoerd.’

Omgang met de dood
Christoph Willibald Ritter von Gluck schreef zijn Orphée et Eurydice in verschillende fases. De nu uitgevoerde variant werd in 1774 uitgevoerd in Parijs. Het verhaal komt uit de Griekse mythologie: Orphée rouwt om de dood van zijn geliefde vrouw Eurydice en besluit naar de onderwereld af te reizen om haar terug te halen. Dat mag, op voorwaarde dat hij haar niet zal aankijken Dat gebeurt toch en Eurydice sterft hierdoor opnieuw. Amor is echter lankmoedig en staat Eurydice toe weer terug te keren naar haar geliefde.

‘Dit verhaal gaat, behalve over de liefde, ook over de omgang met leven en dood. We hebben het proces, met name het sterven, naar de achtergrond gedrongen. Door het verhaal van Orphée echter wordt je er weer mee geconfronteerd. Eurydice sterft, komt tot leven en sterft weer; Gluck geeft er dan uiteindelijk een happy end aan. Het geeft te denken, vooral over de huidige tijd waarin we leven. Niet alleen de coronacrisis, ouder worden, maar ook oorlog en geweld op kleinere schaal. We vergeten vaak dat uit de dood ook weer leven voortkomt. En daarbovenop leert deze opera ons dat liefde alles overwint: amor vincit omnia.’

‘We hebben qua regie nog een paar zaken toegevoegd. Er doen dansers mee van choreografe Kalpana Raghuraman. Die laten we af en toe dubbelen met de drie zangers, Orphée, Eurydice en Amor. Bijna in een soort van body & soul context. Hoewel met een Hindoestaanse achtergrond is het helemaal niet gezegd dat de choreografie er ook zo uitziet. Het moet een natuurlijke interactie worden. Bovendien hebben we voor de Parijse versie gekozen in verband met de casting.’

‘De rol van Orphée wordt gezongen door een tenor, Santiago Burgi. Hij was voorheen een rockzanger en is als operazanger een autodidact. Dat geeft een soort van ongekunstelde menselijkheid aan deze rol. Verder hebben we de sopranen Taylor Burgess die Eurydice zingt – jong en met een heerlijk frisse stem – en de in barok gespecialiseerde Myriam Arbouz voor Amor. Ik ben heel benieuwd hoe het arrangement van Marijn van Prooijen gaat uitpakken. Er is gekozen voor een klein modern ensemble met gitaar, saxofoon, trombone, trompetten, hoorn en contrabas die Marijn zelf bespeelt. Het wordt dus spannend om te zien hoe dit gaat werken.’

Artikel door Willem Jan Keizer
Foto Nicole Beutler door Anja Beutler

Nieuws

Blokkenschema Festival Classique 2023

Altijd handig, een blokkenschema. Pak je agenda erbij en plan jouw muzikale weekend aan het Strand van Scheveningen.

Nieuws

Nieuwe noten

Zaterdagmiddag 17 juni staat Festival Classique in het teken van nieuwe noten. Festival Classique draagt graag bij aan de ontwikkeling van de klassieke muzieksector. Het geven van compositieopdrachten hoort hier natuurlijk bij. En dan het liefst gecombineerd met het thema dat voor het festival belangrijk is: de klimaatproblematiek. Het resultaat? Nieuwe aangrijpende werken, geïnspireerd door mens en natuur. In samenwerking met Festival Dag in de Branding en de landelijke Dag van de Componist ben je op het strand van Scheveningen getuige van twee wereldpremières!

Foto: Kate Moore door Jeff Zimberlin

Wereldpremière Kate Moore
Componiste Kate Moore maakt zich zorgen over klimaatverandering. Dat maakt ze hoorbaar in een ‘stijgende zeespiegel–duet’ voor altviool en ensemble. Uitgevoerd door Emlyn Stam en het New European Ensemble. Lees hier meer.


Wereldpremière Maya Fridman & LudoWic
Celliste Maya Fridman en artiest en musicus LudoWic ontmoeten elkaar in het splinternieuwe programma XILIIN: een confrontatie tussen hedendaagse klassieke muziek en duistere elektronische noise. Lees hier meer.


Neo-Fanfare 9×13 – Onder NAP
In Onder NAP nemen de tien musici van 9×13 de luisteraar mee in een klimatologische tweestrijd. In een slapstickachtige en swingende voorstelling vol koper en slagwerk wordt het geestige vernuft van Jacques Tati gemixt met de absurdistische humor van Monty Python. Lees hier meer.

Foto: LudoWic door Rahi Rezvani

Nieuws

Word vrijwilliger tijdens Festival Classique

Update – Je kunt je niet meer aanmelden, alle vrijwilligersrollen zijn vervuld.

Ben jij op zoek naar een unieke vrijwilligerservaring? Dan hebben wij iets voor jou! Festival Classique zoekt enthousiaste vrijwilligers om te helpen bij het organiseren van het bijzondere muziekfestival aan het strand van Scheveningen. 

Als vrijwilliger bij Festival Classique maak je deel uit van een team van gepassioneerde en betrokken mensen die zich inzetten om een geweldig festival neer te zetten. Je ontmoet veel nieuwe mensen en maakt deel uit van een unieke ervaring. Lees hier meer over Festival Classique en bekijk hier het programma.

Wat doe je als vrijwilliger bij Festival Classique?
Als vrijwilliger bij Festival Classique heb je een belangrijke rol. Je helpt mee bij het ontvangen van het publiek en zorgt ervoor dat iedereen zich welkom voelt op het festivalterrein. Ook kun je helpen bij de verkoop van tickets en geef je informatie over het programma en de locaties, of help je mee met het ombouwen van de podia. Het festival is geopend van 10:00 tot 23:00 uur, wat betekent dat vrijwilligers op verschillende tijdstippen gedurende de dag kunnen worden ingezet. Het is handig flexibel te zijn in je beschikbaarheid. Natuurlijk houden we rekening met jouw voorkeuren en beschikbaarheid, zodat je optimaal kunt genieten van het festival en de vrijwilligerservaring.

Wat krijg je ervoor terug?
Als vrijwilliger bij Festival Classique krijg je niet alleen de kans om een mooie ervaring op te doen, maar ook om nieuwe vrienden te maken en je netwerk uit te breiden. Daarnaast bieden wij onze vrijwilligers:

  • Gratis toegang tot elk concert/voorstelling waarvoor je werkzaamheden verricht;
  • De mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te leren en je CV te verrijken;
  • Een uniek Festival Classique T-shirt om in te werken.

Wie kan vrijwilliger worden bij Festival Classique?
Iedereen die ouder is dan 18 jaar en affiniteit heeft met muziek, theater of cultuur, kan vrijwilliger worden. Ervaring is niet vereist. Uiteraard verwachten we een enthousiaste en betrokken houding en dat je bereid bent om de handen uit de mouwen te steken.

Hoe aan te melden?
Lijkt het jou leuk om als vrijwilliger aan de slag te gaan bij Festival Classique? Meld je dan nu aan via onderstaand formulier. Na jouw aanmelding, nemen wij contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. We plannen een vrijwilligersbijeenkomst voorafgaand aan het festival, om alvast kennis te maken met elkaar en informatie uit te wisselen. Zonder jullie geen Festival Classique! 

Vragen?
Al jouw vragen omtrent het worden van een vrijwilliger voor Festival Classique vernemen we graag via festival@festivalclassique.nl.

Nieuws

Kaartverkoop gestart!

Van 16 t/m 18 juni 2023 wordt het strand van Scheveningen omgebouwd tot een festivalterrein. Festival Classique brengt je een weekend vol verrassing, verbinding en vernieuwing. Bekijk de programmering, pak je agenda erbij en graag tot binnenkort.

Hoera, Festival Classique komt eraan! Ik ben super trots dat we ook dit jaar weer een prachtig festival kunnen neerzetten op het strand in Scheveningen met een programma vol mooie muziek voor iedereen! Van opera, nieuw gecomponeerde noten, zingende ijscovrouw tot Einaudi! Geweldige topmusici spelen in ons Light Pavilion bij ondergaande zon. Kom luisteren, en geniet met je voeten in het zand en een glaasje in de hand naar klassieke muziek van top niveau op een wel heel bijzondere locatie!

Marieke Hopman, artistiek leider Festival Classique  

Foto door Anne Reitsma

Nieuws

Zing mee in de spectaculaire Strandopera

Festival Classique brengt je van 16 tot en met 18 juni een weekend vol verrassing, verbinding en vernieuwing. En dat allemaal buiten de gebaande paden en verwachtingspatronen van klassieke muziek. Na het overweldigende succes van Carmina Burana (2018), Aida aan Zee (2019) en La Traviata, opera aan zee (2022) brengt Festival Classique in samenwerking met Nicole Beutler Projects, Kalpanarts en Stichting Molto wederom een meeslepende voorstelling naar het Scheveningse strand: Strandopera Orphée et Eurydice van Gluck. Voor deze strandopera wordt een speciaal projectkoor samengesteld waarin iedereen mag meedoen. “Ik vind het belangrijk dat Festival Classique voor iedereen toegankelijke belevenissen biedt met live klassieke muziek. Zelf meedoen aan zo’n professionele productie is natuurlijk een ultieme manier van hiervan genieten”, aldus Marieke Hopman, artistiek leider van Festival Classique. “Iedereen die van zingen houdt, ook als je niet van bladmuziek kunt zingen, is welkom.” Geniet als koorlid van dé theatrale publiekstrekker van Festival Classique en geef je op. De uitvoeringen vinden plaats op vrijdag 16 juni.

Opera in een nieuw jasje
Strandopera Orphée et Eurydice van Gluck vertelt het verhaal van Orpheus uit de Griekse mythologie. Met de opera ‘Orphée et Eurydice’ brak Gluck met de heersende operaconventies en luidde een nieuwe fase in van de operageschiedenis. Een fase met onder meer minder complexiteit. Glucks ‘Orphée et Eurydice’ wordt gezien als een van de invloedrijkste opera’s ooit. Voor Festival Classique laat regisseur Nicole Beutler haar licht schijnen over de Franse editie van de opera uit 1774. Arrangeur Marijn Prooijen maakt een sprankelend nieuw arrangement van de opera die we comprimeren naar een 70 minuten speciale stranduitvoering. Rick Schoonbeek (van voorheen Kwekers in de Kunst) dirigeert het geheel.

200 zangers gezocht
Festival Classique en Stichting Molto zijn op zoek naar zangers voor het projectkoor. Iedereen die van zingen houdt, kan zich inschrijven. De repetities vinden plaats op voornamelijk de maandagavond op een nader te bepalen locatie in Den Haag. Op 27 maart 2023 starten de repetities met een kick-off. Onder de bezielende leiding van Rick Schoonbeek, pianiste Andrea Vasi en choreografe Kalpana Raghuraman van Kalpanarts, wordt niet alleen gewerkt aan muzikale aspecten maar ook aan beweging.

Aanmelden
Deelname aan dit project kost €110,-*. In dit bedrag zijn bladmuziek, ingezongen mp3 oefenpartijen en koffie en thee bij de repetities en uitvoeringen inbegrepen. Je deelname is pas definitief als de betaling is voldaan. Aanmelden kan tot uiterlijk 27 maart 2023. 

  • Incl. BTW en excl. € 0,59 transactiekosten. Indien je na de tweede repetitie afziet van deelname, restitueren we 80% (van € 110). Met de Ooievaarspas krijg je 50% korting. 

Repetities
Maandag 27 maart
Maandag 3 april
Maandag 17 april
Maandag 24 april
Maandag 1 mei
Maandag 8 mei
Maandag 15 mei
Maandag 22 mei
Zaterdag 27 mei – overdag
Dinsdag 30 mei
Zaterdag 3 juni – overdag
Woensdag 7 juni
Zaterdag 10 juni – overdag
Donderdag 15 juni – ’s avonds

Repetitielocatie maandagavond: Laaktheater

Het repetitieschema is onder voorbehoud. De repetities vinden ’s avonds plaats, tenzij anders aangegeven.

Uitvoeringen
Vrijdag 16 juni 19:00 uur
Vrijdag 16 juni 21:30 uur

Strandopera Orphée et Eurydice van Gluck is een initiatief van Festival Classique in samenwerking met Nicole Beutler Projects, Kalpanarts en Stichting Molto. Vragen kunt u stellen via KoorFestivalClassique@outlook.com.

La Traviata
Strandopera La Traviata, 2022

Nieuws

Vacature twee bestuursleden Festival Classique

Stichting Festival Classique zoekt, vanwege het verstrijken van de zittingstermijn, twee Bestuursleden – artistiek en algemeen – voor 3 uur per maand.

Het bestuur van Stichting Festival Classique stelt de lange termijn strategie en missie van Festival Classique vast. Het bestuur heeft de artistieke, zakelijke en uitvoerende taken belegd bij een extern bureau dat onder andere voorziet in de zakelijk leider en de artistiek leider van het festival. Deze zorgen in opdracht van het bestuur van Festival Classique voor de realisatie van het festival.
Het bestuur houdt toezicht op en is financieel eindverantwoordelijk voor Festival Classique. Het bestuur is ook sparringpartner voor de Festivaldirectie. Aandachtspunten voor het bestuur zijn onder meer financieel beheer, bewaking van de strategie en missie, governance, sponsoring, bedrijfsvoering, publieksbereik, diversiteit, marketing en communicatie, artistieke koers, en continuïteit van de organisatie.

Bestuursleden dragen actief bij aan de voortdurende ontwikkeling van Festival Classique als een uniek cultureel evenement voor Den Haag en de Haagse regio en daarbuiten. De Governance Code Cultuur is leidend voor het bestuur en toezicht binnen de Stichting Festival Classique.

Lees hieronder de volledige vacature.

Nieuws

AFTERMOVIE Festival Classique 2022